Wat is remedial teaching?

v

Wát dóe jij nu precies?

Die vraag krijg ik heel vaak. Als ik zeg dat ik Remedial teacher ben, blijven mensen mij een beetje vragend aankijken. Dan begin ik te vertellen dat ik kinderen help zich lekkerder te voelen in de klas door ze de lesstof anders uit te leggen, zodat ze het wél begrijpen. “Oh bíjles” is dan meestal de conclusie. Soms heb ik dan nog de tijd om te zeggen dat dat niet hetzelfde is.

Een remedial teacher, of RT-er bekijkt eerst wat het kind wél goed kan. Dan bekijk ik wat de school vindt dat het kind eigenlijk zou moeten kunnen en ga ik kijken of de fundering daarvoor wel goed is. We gaan dus eerst de fundering sterk maken en daarna weer opbouwen.

Een Rt-er zorgt dat de basis sterk wordt, dat de lesstof stevig staat zodat je kind het daarna zelf kan.

v

Als je bij mij komt met een leerprobleem?

Er is altijd eerst een intakegesprek. Als je nog allerlei vragen hebt die ik eerst moet beantwoorden, dan hoeft je kind niet mee. Als je serieus overweegt om je kind door mij te laten begeleiden, neem je kind dan mee. Jouw kind gaat met mij werken. Hij/zij moet zich er prettig bij voelen.

Lukt het niet?

Het gaat best goed op school, alleen begrijpend lezen lukt niet goed, daar zou je kind nog wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Op school zit je kind al in een apart groepje, of krijgt al andere lesstof. Toch lukt het nog niet.

Of je hebt allebei het gevoel dat je kind veel meer kan dan dat de resultaten op school laten zien. Je kunt je vinger er niet opleggen. Op zoek naar de mogelijk zou rust geven.

Toch lukt het niet. Je kind maakt wel huiswerk, maar de resultaten zijn er niet naar. Jij gaat twijfelen of je wel de goede keuzes maakt en nog erger; Je kind gaat twijfelen aan zichzelf.

Dan ga ik samen met je kind onderzoeken wat hij/zij graag wil leren en hoe het anders en beter kan, zodat het wel lukt.

Wat Anne erg bij blijft aan jouw bezoeken zijn het alfabet van achter naar voren wat ze geleerd heeft.
en het plezier wat ze nu in lezen heeft.

Groetjes

Chantalle