Leren in beelden

v

Is mijn kind een beelddenker?

Het zijn vaak de kinderen waar het in het begin heel goed mee lijkt te gaan, maar later blijkt toch dat ze problemen hebben bij het lezen, schrijven en/of rekenen. Je kunt er niet goed de vinger opleggen; Je kind is slim en ondernemend, vol enthousiasme en creativiteit… waar zit toch het probleem?

De meeste ouders drukken niet graag een stempel op hun kind. Alle kinderen worden als beelddenker geboren. 1/3 blijft echter beelddenker hun hele leven. Veel hebben daar geen problemen mee, maar alleen maar profijt van. Ze kunnen snel denken, snel schakelen en snel verbanden leggen. Zij maken alleen maar gebruik van de voordelen van het beelddenken.

Maar helaas kan niet iedereen meteen overweg met het beelddenken. Dat moeten ze leren. Er is nog steeds een grote onbekendheid met het begrip beelddenken, daardoor worden veel beelddenkers niet als zodanig herkend en ontstaan er met de jaren steeds grotere leer- en/of gedragsproblemen.

Hoe fijn zou het zijn als je kind zelf gaat zien waarom het de juf niet altijd begrijpt, of waarom je kind niet altijd begrepen wordt. Door te snappen wat een beelddenker is en hoe een beelddenker denkt, leef en leer je een stuk makkelijker en heb je minder last van faalangst.

Kan je kind zich moeilijk concentreren? Raakt het snel afgeleid? Is je kind creatief en slim, maar heeft het het toch moeilijk op school? Dan is je kind misschien wel een beelddenker.

v

Wat is beelddenken?

Beelddenken is een andere manier van denken! Dat kun je niet veranderen.

Beelddenkers zijn visueel, maar daarnaast ook ruimtelijk ingesteld. Ze leren van wat ze zien en wat ze hebben ervaren.
Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan voor de oren!
In één oogopslag overzien beelddenkers ingewikkelde situaties en brengen die met elkaar in verband.
Het ene beeld roept al weer een volgend beeld op. Dat kan leiden tot hoogst originele oplossingen waar een ander nooit opgekomen zou zijn.

Nadeel van dit associatieve, snelle denken is wel dat beelddenkers vaak wat chaotisch overkomen.

Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: ‘dinges’, of ‘je weet wel!’

In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze zo snel niet vinden. Dit kan ook zo zijn voor getallen.

Een beelddenker ziet bij het woord stoel de stoel in gedachten voor zich. Of de stoel nu achterstevoren of op zijn kop staat: het blijft een stoel.
Als ze de letters en hun klanken gaan leren, geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het een b.

v

Dus...

Denkt je kind voornamelijk in beelden, ziet je kind snel overeenkomsten en kan je kind zich goed oriënteren in de ruimte ?
v
leert je kind vooral door ervaren, houdt het van plaatjes kijken en vooral van doen?
v

Herken je jezelf, je partner of je kind in bovenstaande tekst, dan kan het wel eens zijn dat je kind een beelddenker is. Kom gerust eens praten, dan kunnen we samen bekijken hoe ik kan helpen.

Na een afspraak te hebben gemaakt met Yvonne konden we dezelfde dag nog
terecht. Hij was gespannen, zou dit het zijn waarom het niet goed ging op school?
Een uur later stonden we weer buiten het was nu een feit: Hij was inderdaad
een beelddenker…
Vanaf dat moment werd hij weer vrolijk en blij. Hij had er vertrouwen in dat
het allemaal weer goed zou komen en dat hij niet zo dom was als hij eerst
dacht.

Ik kan
elke ouder die in een soortgelijke situatie zit met een kind deze vorm van
begeleiding van harte aanbevelen.
Het betekent voor zowel de ouders, als het kind als de school een wereld van
verschil.

Marion Portegies