Vorige week stond ik in de stand van Kind in Beeld op de NOT in Utrecht. Ik mocht daar alle bezoekers vertellen over beelddenken en Leren Leren. Zulke mooie gesprekken gehad, maar wat was ik verbaasd dat er nog zo weinig mensen zijn die weten wat het is. De meeste mensen zeggen dat ze wel weten wat beelddenken is; Beelddenken is denken in plaatjes ipv in woorden. Was het maar zo simpel. Dan hoefde je toch alleen maar in woorden te leren denken ipv in plaatjes, om net zo te denken als de rest?

Heel veel beelddenkers die ik sprak, hadden er vroeder last van op school en gaan ervan uit dat de nieuwe leerkrachten tenminste wèl weten wat beelddenken is. Ik sprak veel studenten, maar beelddenken is voor de meesten nog nieuw. Diegene die er wel van weet, heeft dit niet op de pabo geleerd.

Iedereen wordt als beelddenker geboren en het taaldenken wordt aangeleerd. Dat gebeurt vooral op school, dus vanaf een jaar of 4, 5. Bij een aantal mensen komt dat taaldenken moeilijk op gang. Deze kinderen blijven in beelden denken.

Iedereen kan in beelden denken. je kunt allemaal een beeld bij een woord maken. Maar niet iedereen denkt in plaatjes en kan daar dan het goede woord niet bij vinden. Dat is lastig. Stel, je maakt een toets en je weet het antwoord wel, maar je weet niet hoe je het op moet schrijven? Of nog lastiger? Als je niet precies weet wat de juf wil weten? Jouw plaatje is zo groot en je weet er zo veel van dat je dan maar alles opschrijft wat je ziet. Veel leerkrachten hebben geen tijd om het goede antwoord uit jouw lange antwoord te filteren, dus rekenen ze het al snel fout. Of nog erger, als je het plaatje wel ziet, en het woord wel weet, maar dat dan niet voor je ziet. Waardoor je het goede woord verkeerd schrijft en alsnog een onvoldoende hebt.

Beeld gaat veel sneller dan taal. Een beelddenker ziet 32 beelden per seconde en een taaldenker, denkt net zo snel als dat hij praat. Ongeveer 2 woorden per seconde. Als je zo snel denkt, kun je ook heel makkelijk associëren. Een associatie maken binnen het onderwerp waar je mee bezig bent is erg handig, maar als je door het associëren ineens in hele andere wereld belandt, zorgt dat voor problemen. De juf zegt dan dat je niet oplet en wordt boos.

Leren associëren én bij het onderwerp blijven, kun je leren in de workshop LerenLeren. In de workshop leer je een conceptmap maken, je leert dat wat je echt wil onthouden op te slaan in je lange termijn geheugen, je krijgt tips over makkelijk woordjes leren en oefeningen om je beter te kunnen concentreren.

Wil je ook graag een workshop volgen? De volgende workshop (12+) is op 16 maart 2019